Biai Református Általános Iskola
"Ragyogjon a ti világosságotok" (Mt 5, 16)

Híreink

KIRÁLYOK ÉS FEJEDELMEK ÚTJÁN ERDÉLYBEN

2019-07-17
Iskolánk pályázatot nyújtott be az Emberi Erőforrások Minisztériuma által meghirdetett HATÁRTALANUL – Tanulmányi kirándulás hetedikeseknek elnevezésű programra. Nyertes pályázatunk eredményeként a magyar állam több mint 1.000.000 Ft-tal támogatta iskolánk hetedik évfolyamának tanulmányi kirándulását Erdélybe.
Június 9-én, pünkösd vasárnapján indultunk Biatorbágyról. Első napunkat Nagyvárad megismerésével kezdtük. Rövid sétát tettünk a belvárosban, megcsodáltuk a régi magyar nemesi palotákat, a Szent László teret, majd piknikeztünk a Körös-parton. Meglátogattuk a római katolikus székesegyházat, amely előtt áll az alapító, szent László királyunk szobra. Szent László városát elhagyva legközelebbi megálló helyünk a történelmi Erdély határa, Királyhágó volt. Nagyenyeden, egy református vendégházban volt a fáradt, de lelkes kis csapatunk esti szállása. Kedves, erdélyi asszonyok készítettek nekünk vacsorát és láttak vendégül, majd Kónya Tibor református lelkész tartotta nekünk az esti áhítatot.
Hétfői napunkat Torockón kezdtük, a tájház megtekintésével. Ezt követően végigsétáltunk, az egyedülálló, 19. századi falvak képét megőrző, Europa Nostra-díjjal kitüntetett, világörökségi címre pályázó falun. Múltidéző sétánk után nagyobb túra következett az égig érő sziklafalak közt tekergő Tordai-hasadékban. A Hesdát-patak szurdokvölgye Erdély egyik legmeghökkentőbb természeti látványossága. A legenda szerint Szent László király, amikor a kunok elöl menekült, Isten meghallgatta fohászkodását, és megnyílt mögötte a föld. A pogány kunok mind odavesztek, ő pedig megmenekült. A meredek sziklák mászása közben felejthetetlen élményben volt részünk.
Következő állomásunk a Tordai sóbánya volt. A sóbánya egy monumentális sóbányászati múzeum, lenyűgöző földalatti világával és természeti értékeivel. A második napot Kolozsvár nevezetességeinek megismerésével zártuk. Megnéztük Erdély második legnagyobb alapterületű templomát, a Szent Mihály templomot, megtekintettük Mátyás király és vitézei szoborkompozícióját. A főtéren tovább haladva Kolozsvár legrégibb emeletes háza elé értünk, amelyben Hunyadi Mátyás született, ahonnan pár lépés vezetett Bocskai István erdélyi fejedelem gótikus stílusban épült szülőházához. A hosszú nap után ismét a nagyenyedi panzióban hajtottuk álomra a fejünket.
Kedden reggel Nagyenyed város híres református kollégiumát látogattuk meg. Az intézményt Bethlen Gábor, Erdély aranykorát megteremtő fejedelem alapította 1622-ben. Honismereti veztetőnktől, Kolozsi Orsolyától megismertük az udvaron álló két fűzfa történelmi vonatkozásait és az intézmény falain elolvashattuk az intézményben tanult nagy magyarjaink nevét. Nagyenyedről Gyulafehérvárra utaztunk tovább. Az Erdélyi Fejedelemség egykori fővárosában egy rövid sétát tettünk, melynek során megtekintettük a fejedelmi palota épületét, a püspöki palotát és az érseki székesegyházat. A székesegyházban a Hunyadiak síremlékei, Márton Áron püspök sírja, Izabella királyné és János Zsigmond fejedelem kőszarkofágjai láthatóak. Nagyságuk előtt tisztelegve az emlékezés koszorúját helyeztük el a Hunyadiak sírjánál. Gyulafehérvárról Vajdahunyadra utaztunk, ahol a „Várak királyát”, a Hunyadi-Bethlen várkastélyt látogattuk meg. Délután még volt erőnk felsétálni „magos” Déva várába, ahonnan csodálatos kilátás nyílt a városra. Vacsora előtt érkezünk aznapi utolsó állomásunkhoz: a Dévai Szent Ferenc Alapítvány által működtetett egyik gyermekotthonba. Az otthont végigjárva megismerhettük az ott lakó gyerekek életét, mindennapjait, majd a két diákcsapat között egy barátságos focimeccsre is sor került. Az intézménnyel előzetesen felvettük a kapcsolatot és megkérdeztük, miben szenvednek hiányt, milyen adományra volna szükségük. Sólyom Enikő nevelőtől megtudtuk, hogy kamaszokra való cipőt és tisztálkodószereket fogadnának szívesen. Az adományozási lehetőséget egyaránt meghirdettük iskolánk szülői közössége és gyülekezetünk köreiben is. Ennek eredményeként, több mint 100 pár cipőt tudtunk ajándékozni a gyermekotthonnak. Harmadik éjszakánkat Déván, a Dévai Református Egyházközség Melite vendégházában töltöttük, ahol bőséges és finom vacsorával vártak bennünket. Az esti áhítatot a beosztott segédlelkész tartotta meg nekünk.
Utolsó napunk első állomása Bethlen Gábor szülőháza volt Marosillyén. A legnagyobb erdélyi fejedelem háza egyike azon dél-erdélyi műemlék épületeknek, amelyet Böjte Csaba ferences szerzetes Szent Ferenc Alapítványa mentett meg, s mely a régió egyetlen magyar történelmet és kultúrát ápoló műemlékeként vált szimbólumává az ott élő szórványmagyarságnak. Az egykori várkastély épen maradt lakótornyában egy kisfilmet néztünk meg az Erdély Aranykorát megteremtő fejedelemről. Szerda délután egy aradi körúttal búcsúztunk a 4 napos erdélyi kirándulástól. A „Megbékélés parkban”, a Szabadság-szobornál koszorúzással és nemzeti imádságunk eléneklésével emlékeztünk meg méltóképpen az aradi vértanúkról.
Köszönettel tartozunk mindazoknak, akik közreműködésükkel hozzájárultak a kirándulás megvalósulásához, hálásak vagyunk az idegenvezetőnknek, a magas színvonalú felkészültségéért és emberséges segítségéért, ill. a buszvezetőnknek a biztonságos és kiegyensúlyozott utaztatásunkért.